گروه درسی مدیریت پروژه فناوری اطلاعات

این وبلاگ برای درس مدیریت پروژه فناوری اطلاعات دانشکده ی مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف تهیه شده است

گروه درسی مدیریت پروژه فناوری اطلاعات

این وبلاگ برای درس مدیریت پروژه فناوری اطلاعات دانشکده ی مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف تهیه شده است

صفحه‌ی شخصی

بسمه تعالی 

 

معرفی 

این صفحه‌ی شخصی سپهر عبدوس از گروه 7 درس مدیریت پروژه‌های فناوری اطلاعات است.

هدف 

انتشار نتایج بدست آورده توسط هر فرد از تمرین می‌باشد. 

گزارش بازدید از مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی شریف


پیشنهاد دهنده پروژه:این پروژه توسط جناب آقای دکتر ستاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیشنهاد شده است.

مقدمه:
پروژه تجهیز و شروع به کار مرکز فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی شریف در زمستان سال 1393 به ریاست جناب آقای دکتر خرازی  و بنا به پیشنهاد جناب آقای دکتر ستاری آغاز گردید و انتظار می‌رفت تا شهریور سال 1394 این پروژه به پایان یابد اما به دلیل وجود برخی مشکلات نظیر عدم وجود نیروی کاری کافی، این پروژه هم‌اکنون ادامه دارد اما 80 درصد کار انجام شده است.
هم‌اکنون در این مرکز سیستم‌های CDC-Control Data Cyber که نقش یک CPU اولیه را بازی می‌کرده است که با برق 400Hz کار کرده و اولین کنکور سراسری در ایران با کمک آن برگزار شده است نگه‌داری می‌شود.

مسائل پیش رو در هنگام برپایی این مرکز:
1)امکان فراهم کردن چه تجهیزاتی برای ایجاد مرکز داده-DC: Data Center- وجود دارد؟
2)چه تجهیزاتی برای این مرکز مورد نیاز است؟

ویژگی بارز یک DC:
یک مرکز داده باید این خاصیت را داشته باشد که علاوه بر تامین منابع از خارج، امکان جبران فقدان منابع را از داخل نیز داشته باشد به این معنا که اگر به هر دلیل منابع خارجی قادر به سرویس‌دهی نبودند بتواند تا مدتی خود این سرویس‌دهی را انجام دهد.

نیازهای زیرساختی برپایی این مرکز:این مرکز در زیرساخت خود دارای نیازهایی است که این نیازها همواره‌ باید موجود و تامین باشند و هیچگاه و به هیچ دلیلی نباید قطع شوند. این نیازها عبارتند از:
1) فضا
2) انرژی الکتریکی برای راه‌اندازی قطعات
3) شبکه
4) سیستم سرمایش

نیازهای دیگر:نیازهای دیگری نیز برای برپایی این مرکز وجود دارد که روی نیازهای زیرساختی ساخته میشوند نظیر:
  • استقرار پایگاه داده: برای استقرار پایگاه داده این مرکز نیازمند کف‌های کاذب است برای عبور سیم‌ها و ...
  • پاسخگویی به مراجعین: یک مرکز پاسخگویی برای انجام این کار در نظر گرفته شده است
  • نظارت و کنترل: برای جلوگیری از هرگونه مشکل اتاقی برای کنترل مداوم وضعیت مکان‌های مختلف مرکز در نظر گرفته شده است.

**برای پایداری نیازهای زیرساختی به این صورت عمل می‌کنند که از هر منبع بیش از یکی در نظر می‌گیرند تا در صورت توقف هریک از آن‌ها اداممه حیات نیاز تضمین شود.برای مثال برای نیاز تامین انرژی الکتریکی این مرکز از امکاناتی نظیر دو منبع داخلی و خارجی انرژی، پست تقسیم کننده برق و ... استفاده می‌شود.

برآورد مالی:برای راه‌اندازی این مرکز حدود 4 ملیارد  بودجه مالی تخمین زده شده است که حدود 3 ملیارد آن به طور مستقیم به این مرکز تزریق شده است.



**************************************************************************************************************************************
خلاصه فصل دوم کتاب درسی:
http://s9.picofile.com/file//Chapter2.pdf.html
**************************************************************************************************************************************
خلاصه فصل هشتم کتاب درسی:
http://s8.picofile.com/file//Chapter_8.pdf.html
**************************************************************************************************************************************
خلاصه فصل پنجم کتاب درسی:
http://s9.picofile.com/file//Chapter5.pdf.html
**************************************************************************************************************************************
موضوع کار اضافی شخصی: مدیریت پرتفولیوی پروژه‌ها
منبع:
کتاب مدیریت پرتفولیوی پروژه‌ها(راهنمای جامع پیاده‌سازی)
پدیدآورندگان:

دکتر سید حسین ایرانمنش

مهندس سید محمد قریشی

مهندس علیرضا شامخی امیری

**************************************************************************************************************************************

اسلایدهای تهیه شده از کار اضافی شخصی تا تاریخ 1395/9/22 به به شکل زیر است:
http://s9.picofile.com/file//PPM1.pptx.html
**************************************************************************************************************************************
اسلایدهای تهیه شده از کار اضافی شخصی تا تاریخ 1395/9/28 به به شکل زیر است:
http://s8.picofile.com/file//PPM2.pptx.html
**************************************************************************************************************************************
خلاصه فصل چهاردهم کتاب درسی:
http://s9.picofile.com/file//Chapter14.pdf.html
**************************************************************************************************************************************
اسلایدهای تهیه شده از کار اضافی شخصی تا تاریخ 1395/10/1 به به شکل زیر است:
http://s9.picofile.com/file//PPM3.pptx.html
**************************************************************************************************************************************
اسلایدهای تهیه شده از کار اضافی شخصی تا تاریخ 1395/10/3 به به شکل زیر است:
http://s9.picofile.com/file//PPM4.pptx.html
**************************************************************************************************************************************
خلاصه فصل یازدهم کتاب درسی:
http://s9.picofile.com/file//Chapter_11.pdf.html
**************************************************************************************************************************************
نسخه نهایی اسلایدهای کار اضافی شخصی ارائه شده و کلیپ نمایش داده شده در سر کلاس در تاریخ 1395/10/7:
http://s9.picofile.com/file//presentation.rar.html
**************************************************************************************************************************************
آنچه از تمرینات یاد گرفتیم:
تمرین سوم: مواجهه با تنگناها(زمانی، هزینه‌ای،کیفی)

ترسیم ابعاد تنگناها، انتخاب فعالیت‌ها و رخدادهای منتسب برای تحلیل بحران‌ها

در این بخش پس از مشخص کردن فرسنگ نماها سه گروه از فعالیت‌ها و اتفاقاتی که ممکن است باعث تحمیل هزینه‌های مالی، زمانی و یا کیفی به پروژه شود را شبیه‌سازی کردیم و تخمین زدیم که در این پروژه واحدهای زمانی، کیفی و مالی چگونه به یکدیگر قابل تبدیل‌‌اندشناسایی فعالیت‌ها و تعریف وقایعدر این قسمت به هر یک از گروه‌های فعالیتی، دو واقعه خاص نسبت دادیم که نشان می‌داد چگونه این وقایع می‌توانند از نظر مالی، کیفی و یا زمانی، هزینه‌هایی را به پروژه تحمیل کنندتحلیل شرایط وقوع وقایع و تحلیل تبعات آنهادر این بخش به تحلیل تاثیراتی که از وقوع این وقایع بر پروژه گذاشته می‌شود پرداختیم تا در بخش‌های بعدی بتوانیم با توجه به این تحلیل‌ها تصمیماتی مدیریتی اتخاذ کنیماتخاذ تصمیمات مدیریتی برای مواجهه با تبعات این وقایع، جهت پایش خزش محدودیت‌های پروژه با حفظ و استمرار همگنی توقعات از محدودیت‌ها در ماتریس توقعاتدر این بخش با توجه به تحلیل‌های انجام شده در بخش قبل آموختیم که چگونه می‌توان با برخی از تصمیمات مدیریتی میزانی از هزینه‌های تحمیل شده را خنثی نمود و این که کاملا طبیعی است که نمی‌توان توقع داشت که همه شرایط پس از این اتفاقات خطرساز همه شرایط به حالت قبل از وقوع این اتفاقات بازگردددرج نتایج تصمیمات متخذه افراد در برابر وقایع بحران‌ساز و ترسیم برنامه خط مبنای جدید پروژه در نرم‌افزاردر این بخش نیز فعالیت‌هایی  که برای کاهش هزینه‌های تحمیلی انجام داده‌ایم و  همچنین قسط بندی‌های جدید برای ادامه پروژه را درون MSP ثبت کردیم
**********************************************************************************************************************************************************************************
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.